عنوان: سراميك در هنر مسلمانان
گردآورنده: هانري ريوير
نويسنده مقدمه : گاستون ميژون
محل نشر: پاريس
ناشر: اميل لوي
سال نشر: 1913 م
محل فروش: كتاب فروشي مركزي هنرهاي زيبا – خيابان لافايت – پلاك 13
تعداد مجلدات: 2 جلد

مجموعه‌اي از صد قطعه كليشه به صورت رنگي نمايانگر زيباترين قطعات اصيل انتخاب شده در موزه‌ها و كلكسيون‌هاي خصوصي، فرانسوي و خارجي
منتشرشده تحت نظر هانري ريوير با پيشگفتاري از گاستون ميژون.
مسوول نگهداري از بخش قطعات هنري مربوط به قرون وسطي، رنسانس و عصر جديد در موزه لوور پاريس
ناشر: اميل لوي
كتاب‌فروشي مركزي هنرهاي زيبا- خيابان لافايت – پلاك 13 – منطقه13 پاريس

 

 
 
Author: Rivière, Henri, 1864-1951.
Title: La ceramique dans l'art musulmani;
  recueil de cent planches en couleurs reproduisant les plus belles piecès originales choisies dans les musées et les collections privées françaises et étrangères. publie sous la direction de Henri Riviere, avec une préface du Gaston Migeon…
Published:  Paris, A. Lévy, 1923.
Description: 2 v. col. ill us., 111 col. pI. mounted on 100 1.
46 x 39 cm.
LC Call No.: NK3880.R5
Notes: Issued in 5 parts, in 2 portfolios.
The illustrations are mounted in the text.
"Bibliographie": 1 p. following "Tables desplanches", v. 1
 
Subjects: Pottery, Islamic
Decoration and ornament, Islamic
Other authors: Migeon, Gaston, 1861-1930.
Other titles: L'art musulman.
Control No.: 5895438

تصوير كارت كتابخانه كنگره

 
  ويژگي هاي كتاب
اين كتاب كه در سال 1913 م در تيراژ بسيار محدود در 2 جلد در پاريس منتشر شده است داراي يكصد و دوازده كليشه رنگي در يكصد صفحه در ابعاد 39*46 سانتي متر است كه شامل زيباترين قطعات اصيل هنر سراميك سرزمين هاي اسلامي مي باشد كه در موز ها، مجموعه هاي خصوصي در فرانسه و ديگر كشورها وجود دارد. با وجود تيراژ بسيار كم اين كتاب خوشبختانه يك نسخه از آن در كتابخانه مركز اسناد و مدارك ميراث فرهنگي وجود دارد كه به شماره هاي ثبت 38454 و 38455 نگهداري مي‏شود.
گردآورنده در انتخاب اين آثاربه سنديت و كيفيت هنري آنها توجه داشته است به همين دليل امكان مقايسه بين آثار براي كساني كه در هنر سراميك سرزمين هاي اسلامي مطالعه مي‏كنند فراهم مي گردد.


درباره نويسنده مقدمه

مقدمه كتاب توسط گاستون ميژون (Gaston-Migeon 1930- 1861) كه از دوستان هانري ريوير بوده نوشته شده است. وي مسئوليت حفظ اشياء هنري مربوط به قرون وسطي، دوران رنسانس و دوران مدرن در موزه لور را بعهده داشته است.
گاستون ميژون هدف كتاب را ارائه اطلاعات در مورد تكنيك ها، تحولات ، مراكز توليد، عوامل مؤثر، زمان و شرايط تاريخي هنر سراميك نزد مسلمانان و نيز ايجاد علاقه در ميان مردم مغرب زمين نسبت به هنر شرق بيان مي‏‏كند.


چند نكته از مقدمه
در علم سراميك شناسي مطالعه و تحقيقي جذاب تر از مطالعه در مورد سراميك مسلمانان وجودندارد زيرا كه در هيچ كجاي ديگر شما اين تنوع و كثرت اعجاب برانگيز را نخواهيد ديد. قريب به يك هزاره ، مسلمانان واقعا‏˝ در اين هنر و در هنر ميناي رنگ آميزي شده درخشيدند و هيچ كس در غنا و درخشندگي و توازن نقش ها و رنگ ها نتوانست از آنان پيشي گيرد. آن ها توانايي بسيار بزرگي در طراحي داشتند كه در آن اشكال انسان ها، حيوانات، گياهان و حتي اشكال هندسي و هنري به گونه اي زيبا به كار گرفته مي شوند كه هيچ قوم ديگري تا آن حد نتوانست به اين مهم دست يابد . تزئينات موجود در سراميك هاي كشف شده در سامرا ، شوش و آنچه كه در كاوش هاي يافته شده در يك شهر شمالي مصر به نام بهنس ديده شده است نشان از يك جنس بودن خاك و روح واحد تزئينات آنها مي باشد با اين همه پراكندگي يافته ها نمي تواند نظريه واحد بودن مبداء اين توليدات را به مخاطره اندازد. نظريه اي كه معتقد است كه مبداء حتما˝ از ايران مي باشد كه به صورت پراكنده در نقاط مختلف جهان توسعه يافته و مصر هم از اين توسعه بي بهره نمانده است . اين واقعه در ساير شاخه هاي هنر مسلمانان نيز اتفاق افتاده است.
 
 
 


سخنی با خوانندگان
در نوشتن اين اثر، نويسنده هيچگاه در نظر نداشته كه يك اثر آموزشي از خود به جاي بگذارد. بلكه تنها نقطه نظر هنري مشوق او بوده است، نقطه نظري كه غالباً در كتابهاي خاص كه در آنها تصاوير فقط به جهت سنديت گذاشته مي‌شوند، ناديده گرفته مي‌شود.
هرچه قدر هم كه متخصص باشيم، به ياد آوردن دقيق جزييات قطعات براي مقايسه كردن آنها خصوصا زماني كه در قاره‌هاي مختلف پخش شده باشند يا قضاوت در مورد اثرهاي ديده شده در نمايش‌هاي كميابي كه آماتورها برگزار مي‌كنند و بيش از يكي دوبار نمي‌توان آنها را ديد بسيار سخت است.
به دليل زحمات بي‌شائبه كلكسيونرها و مسئولين موزه‌ها، گرد‌آوري كه در اينجا انجام شده است به آماتورها، دانشمندان و هنرمندان و آن‌هايي كه از باب كنجكاوي در اين مقوله وارد شده‌اند كمك خواهد كرد تا مقايسه‌هايي انجام دهند كه قبلاً برايشان ميسر نبود. اما براي اينكه اين كار سودمندتر باشد، مي‌بايست تا آنجا كه مي‌شد به تصاوير زيبايي و جذابيت نسخه‌هاي اصل القا مي‌شد. اين همان چيزي است كه در جهت آن تلاش كردم بدون آن كه اميدوار باشم كه در انجام آن موفق شده‌ام. و شما با تورق اين اثر مشاهده خواهيد كرد كه ميزان زيبايي اثر، تاثير بيشتري در انتخاب آن اثر داشته تا اهميت تاريخي يا باستاني آن. لذا انتخابي كه انجام شده كاملاً ناقص است. با اينحال سعي شده است در آن غالب نوع‌هاي موجود به نمايش گذاشته شوند. اين فقط انتخاب يك انسان است كه به طور ويژه به سراميك علاقه دارد و مي‌خواهد ديگران را در علايق خود سهيم كند، و انتخاب يك هنرمند است كه به عنوان هنرمند با خوانندگان خود صحبت مي‌كند و مي‌گذارد كساني كه آگاه‌ترند اطلاعات دقيق‌تري به ما ارايه دهند.
چيزي كه در اين برهه از زمان بسيار مشكل است - همانطور كه دوست بسيار عزيزم گاستون ميژون آن را به شما خواهد گفت – ارائه اطلاعات در مورد تكنيك‌ها، تبديلات، موارد اثرگذار، مراكز توليد، عصر و زمان ساخت، تاريخچه و در يك كلمه سراميك مسلمانان مي‌باشد. اما اگر در اين كتاب و دو كتاب ديگر من (سراميك در هنر خاور دور و سراميك در هنر آنتيك) من توانستم هنر و زيبايي سراميك شرقي را به شما نشان دهم و در شما نسبت به آن علاقه ايجاد كنم انتظار هيچ مزد و اجري غير از آنكه خودم را به شما تحميل كرده‌ام نخواهم داشت.
 

 
| صفحه اصلی | سرامیک مسلمانان | هانري ريوير |
© 2005 by Iranian Cultural Heritage Organization Documentation Center. All right reserved.
Design by Peik-e Dade Gostar Co.