![]() |
||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||
عنوان: سراميك در هنر مسلمانان مجموعهاي از صد قطعه كليشه به صورت رنگي نمايانگر زيباترين
قطعات اصيل انتخاب شده در موزهها و كلكسيونهاي خصوصي، فرانسوي و
خارجي
|
||||||||||||||||||||||||
تصوير كارت كتابخانه كنگره |
||||||||||||||||||||||||
ويژگي هاي كتاب اين كتاب كه در سال 1913 م در تيراژ بسيار محدود در 2 جلد در پاريس منتشر شده است داراي يكصد و دوازده كليشه رنگي در يكصد صفحه در ابعاد 39*46 سانتي متر است كه شامل زيباترين قطعات اصيل هنر سراميك سرزمين هاي اسلامي مي باشد كه در موز ها، مجموعه هاي خصوصي در فرانسه و ديگر كشورها وجود دارد. با وجود تيراژ بسيار كم اين كتاب خوشبختانه يك نسخه از آن در كتابخانه مركز اسناد و مدارك ميراث فرهنگي وجود دارد كه به شماره هاي ثبت 38454 و 38455 نگهداري ميشود. گردآورنده در انتخاب اين آثاربه سنديت و كيفيت هنري آنها توجه داشته است به همين دليل امكان مقايسه بين آثار براي كساني كه در هنر سراميك سرزمين هاي اسلامي مطالعه ميكنند فراهم مي گردد.
مقدمه كتاب توسط گاستون ميژون (Gaston-Migeon 1930- 1861) كه از
دوستان هانري ريوير بوده نوشته شده است. وي مسئوليت حفظ اشياء هنري
مربوط به قرون وسطي، دوران رنسانس و دوران مدرن در موزه لور را
بعهده داشته است. گاستون ميژون هدف كتاب را ارائه اطلاعات در مورد تكنيك ها، تحولات ، مراكز توليد، عوامل مؤثر، زمان و شرايط تاريخي هنر سراميك نزد مسلمانان و نيز ايجاد علاقه در ميان مردم مغرب زمين نسبت به هنر شرق بيان ميكند. چند نكته از مقدمه در علم سراميك شناسي مطالعه و تحقيقي جذاب تر از مطالعه در مورد سراميك مسلمانان وجودندارد زيرا كه در هيچ كجاي ديگر شما اين تنوع و كثرت اعجاب برانگيز را نخواهيد ديد. قريب به يك هزاره ، مسلمانان واقعا˝ در اين هنر و در هنر ميناي رنگ آميزي شده درخشيدند و هيچ كس در غنا و درخشندگي و توازن نقش ها و رنگ ها نتوانست از آنان پيشي گيرد. آن ها توانايي بسيار بزرگي در طراحي داشتند كه در آن اشكال انسان ها، حيوانات، گياهان و حتي اشكال هندسي و هنري به گونه اي زيبا به كار گرفته مي شوند كه هيچ قوم ديگري تا آن حد نتوانست به اين مهم دست يابد . تزئينات موجود در سراميك هاي كشف شده در سامرا ، شوش و آنچه كه در كاوش هاي يافته شده در يك شهر شمالي مصر به نام بهنس ديده شده است نشان از يك جنس بودن خاك و روح واحد تزئينات آنها مي باشد با اين همه پراكندگي يافته ها نمي تواند نظريه واحد بودن مبداء اين توليدات را به مخاطره اندازد. نظريه اي كه معتقد است كه مبداء حتما˝ از ايران مي باشد كه به صورت پراكنده در نقاط مختلف جهان توسعه يافته و مصر هم از اين توسعه بي بهره نمانده است . اين واقعه در ساير شاخه هاي هنر مسلمانان نيز اتفاق افتاده است. |
||||||||||||||||||||||||
|
| صفحه اصلی | سرامیک مسلمانان | هانري ريوير | |
© 2005 by Iranian Cultural Heritage
Organization Documentation Center. All right reserved.
Design by Peik-e Dade Gostar Co. |